Γιώργος Σαρτζετάκης: Όταν ένας κυνηγός βλέπει «πράσινα», ή, όταν ένας οικολόγος κυνηγά!
Η οικολογία είναι της μόδας από κάποιους και παρεξηγημένη από κάποιους άλλους. Είναι όμως ταυτόσημη έννοια με το κυνήγι για εκείνους, που θέλουν να βιώνουν την φύση, να γεύονται τους καρπούς της και να προσπαθούν να την διαχειριστούν αειφόρα και όχι να την κλείσουν σε μπουκαλάκι με οξυζενέ!
Του Νίκου Βασάλου http://kalaikouda.blogspot.com
Είσαι γέννημα θρέμμα Συριανός. Κατάγεσαι από παραδοσιακή κυνηγετική οικογένεια. Ο προπάππους, ο παππούς και ο πατέρας σου έχρησαν μέλη του Δ.Σ. του κυνηγετικού συλλόγου Σύρου. Κυνηγός και εσύ κατά το παρελθόν. Τι έγινε και τα τελευταία χρόνια στράφηκες στην οικολογία και μάλιστα τόσο ενεργά, και τώρα είσαι πρόεδρος μιας οικολογικής οργάνωσης τοπικής εμβέλειας;
Όλα ξεκίνησαν όταν κάποια στιγμή, όντας κυνηγός, έστειλα οικονομική ενίσχυση σε μια μεγάλη οικολογική οργάνωση. Μέσα από εκεί γνώρισα όλο το δίκτυο των γνωστών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος και της προστασίας των ζώων. Έβλεπα και βλέπω δυστυχώς ακόμα και σήμερα, ότι η δόμηση στο νησί μας δεν είχε καμία οικιστική μελέτη και ότι τα λάθη και οι παραλήψεις ήταν και είναι κραυγαλέα και καθημερινά φαινόμενα από την μια, από την άλλη τα κυνηγοτόπια να χάνονται και τα τουφέκια να μένουν σταθερά πολλά, με αποτέλεσμα σε κάποια μέρη να σηκώνεις το όπλο για να ρίξεις και να βλέπεις μόνο κεφάλια συναδέλφων! Ενός κακού μύρια έπονται και η απρεπής συμπεριφορά στο βουνό από κάποιους προς συναδέλφους, ήταν ανατρεπτικός παράγοντας για κάποιον που θέλει απλά να απολαύσει την χαρά της κάρπωσης και την επαφή με την φύση. Αποτραβήχτηκα από το κυνήγι το 1996 όταν, κατά λάθος, τουφέκισα έναν συνάδελφο, ευτυχώς χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Κάποια στιγμή αργότερα με φίλους, ιδρύσαμε την οργάνωση ΓΑΙΑ, η οποία έχει αναστείλει αρκετές παρεμβάσεις στο νησί, οι οποίες θα αλλοίωναν τον νησιώτικο χαρακτήρα του.
Το κυνήγι για εσένα πια δεν σημαίνει τίποτα; Έχεις περάσει στην αντίπερα όχθη; Με λίγα λόγια, είσαι ένας από τους πολέμιούς του;
Το κυνήγι όποιος το γνωρίσει και το ζήσει, δεν το ξεχνά με τίποτα! Δεν ξεχνάς όλα αυτά που έζησες χάρη σ’ αυτό, δεν μπορείς να τα σβήσεις από την μνήμη σου. Δεν σου κρύβω ότι μπορεί να έχω κάποια χρόνια να ανανεώσω την άδεια θήρας μου, αλλά κάθε χρόνο είμαι ένα βήμα πριν το κάνω. Οι λόγοι που δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα είναι άλλοι. Δεν είμαι πολέμιος, ούτε το κατατάσσω στις αιτίες που η περίφημη βιοποικιλότητα του ΥΠΕΚΑ δεν βρίσκεται στα στάδια που θα ήθελαν κάποιοι. Απλά πιστεύω ότι ο σωστός κυνηγός μπορεί, πρέπει και επιβάλλεται να είναι οικολόγος. Αν θέλεις είμαι κάπου στην μέση, με κάποια μικρά παραστρατήματα αριστερά και δεξιά κατά περίπτωση. Κατακρίνω όλες τις μορφές λαθροθηρίας, όπως και όλους εκείνους που τους αρκεί να βλέπουν την φύση από μακριά, χωρίς να πατούν το χώμα μην τύχει και λερωθούν, ή να γευτούν αυτά που μας προσφέρει η φύση, ακόμα και αν για να το πετύχεις αυτό χρειάζεται να κρατάς ένα όπλο, ή μια πετονιά.
Όλο αυτό το διάστημα μέσα από την δράση της ΓΑΙΑ, έχεις βρεθεί σε δύσκολη θέση; Εννοώ, έχεις έρθει αντιμέτωπος με κάποιους;
Φυσικά! Κάποια στιγμή επαγγελματίας του χώρου της οικοδομής, μου έστηνε καρτέρι στον δρόμο και απειλούσε για την σωματική μου ακεραιότητα. Σε άλλο χρόνο και μετά από νόμιμες διαδικασίες και παρεμβάσεις σε αρμόδιους φορείς κα υπηρεσίες, σταμάτησε η ανέγερση ενός ολόκληρου νέου οικισμού (!) στο νησί, σε μέρος που δεν είχε πατήσει πόδι πέρα από αυτό των κυνηγών. Τότε επικοινώνησε μαζί μου διευθυντής ένθετου οικολογικού περιοδικού μεγάλης εφημερίδας, διότι κάποιοι συνάδελφοι του δημοσιογράφοι είχαν αγοράσει οικόπεδο στην περιοχή και αξίωσε να σταματήσω κάθε κινητοποίηση για ευνόητους λόγους. Φυσικά αυτό δεν έγινε και τα βράχια του νησιού μας στο σημείο εκείνο, είναι ακόμα σχεδόν ανέπαφα. Έντονο φραστικό επεισόδιο είχα με κάποιους λάτρεις της άρας, αλλά οι απόψεις μου, δυστυχώς γι’ αυτούς, δεν αλλάζουν με ύβρεις και απειλές. Με τους παλιούς μου συνάδελφους κυνηγούς δεν έχουμε έρθει σε ακραία σημεία, πέρα από κάποια δημοσιεύματα εκατέρωθεν σε τοπικό επίπεδο, τα οποία ξεχάστηκαν με κατ’ ιδίαν συζητήσεις.
Οι επιχορηγήσεις καλά κρατούν σε πολλές ΜΚΟ. Η ΓΑΙΑ έτυχε κάποιας; Και αν ναι, τι έγιναν τα χρήματα;
Βασικά στελέχη κάποιας μεγάλης φιλοζωικής οργάνωσης έχουν ταχθεί κατά αυτής της τακτικής και η άποψή τους με βρίσκει σύμφωνο. Βέβαια στην αρχή της δράσης της ΓΑΙΑ, είχαμε πάρει κάποια χρήματα με σκοπό να εκδράμουν τα Λύκεια του νησιού στο καταφύγιο άγριας ζωής στην Απάνω Μεριά, πράγμα που έγινε. Τα χρήματα ξοδεύτηκαν σε αποζημιώσεις του ΚΤΕΛ, στην έκδοση ενός αναμνηστικού λευκώματος της εκδρομής, σε αγορά μιας φωτογραφικής μηχανής και μιας μηχανής προβολής σλάιντς. Από τότε δεν έχουμε πάρει κάποιο άλλο ποσό. Φυσικά έχω ακούσει για κάποιες οργανώσεις που συντηρούν όσους απασχολούν με τέτοια κονδύλια. Αυτό σημαίνει οικολόγος στο επάγγελμα και όχι στην συνείδηση. Βέβαια το χρήμα είναι η κινητήριος δύναμη για να παραχθεί έργο κάποιες φορές.
Νομίζεις ότι μπορούν να συνεργαστούν οικολόγοι και κυνηγοί; Υπάρχει κοινός δρόμος;
Οπωσδήποτε! Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Στο παρελθόν έχω συνεργαστεί με τον κυνηγετικό σύλλογο της Σύρου, επί προεδρίας του κ. Βαμβακούση. Εάν ο σκοπός είναι κοινός, αυτοί οι δυο χώροι μπορούν να προσφέρουν πολλά στο περιβάλλον και την άγρια ζωή. Δεν είμαι άνθρωπος των άκρων. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφεύγω να έχω επαφές με άτομα τα οποία εκπροσωπούν τα άκρα και από τις δυο ομάδες.
Πως κρίνεις εσύ την Πράσινη Ανάπτυξη που ευαγγελίζεται το ΥΠΕΚΑ;
Εν μέρη είναι σωστή σαν άποψη και ιδέα, αλλά η υλοποίηση της ευνοεί τους λίγους και όχι τους πολλούς, δηλαδή, κάποιοι κερδίζουν από την συνεισφορά όλων μας, βλέπε πράσινο φόρο. Πόσο πράσινη μπορεί να είναι όμως η ανάπτυξη, όταν αποψιλώνονται πλαγιές για να «φυτευτούν» φωτοβολταϊκά στην Σύρο, ή ανεμογεννήτριες στην Άνδρο; Πόσο πράσινο είναι όταν ένα ολόκληρο νησί, όπως η Γυάρος, οδεύει ως βάση αιολικού πάρκου; Η ΓΑΙΑ είχε καταθέσει πρόταση στο παρελθόν, το συγκεκριμένο νησί να γίνει πάρκο. Που είναι η προστασία της βιοποικιλότητας; Ποια μελέτη έχει δείξει ότι οι ανεμογεννήτριες, σε ένα βυθισμένο στο σκοτάδι νησί, δεν θα γίνουν παγίδα θανάτου για τους μεταναστευτικούς όγκους των πουλιών;
Που βρίσκεται τώρα η ΓΑΙΑ; Είναι ενεργή;
Η ΓΑΙΑ ιδρύθηκε το 1997. Δυστυχώς με τα χρόνια, τα μέλη έχουν ατονήσει εντελώς! Άλλος για εργασιακά συμφέροντα που έρχονται αντιμέτωπα με την δράση της οργάνωσης, άλλος γιατί δεν έχει όρεξη κτλ. Το αποτέλεσμα είναι να είμαι μόνος με αρκετές αγωγές, που είχε καταθέσει η ΓΑΙΑ, να εκκρεμούν, αλλά δεν πτοούμαι. Έχω στο πλάι μου το Δίκτυο Αιγαίου και πολλούς άλλους συνάδελφους του χώρου.
Τι έχεις κρατήσει από την εποχή που κυνηγούσες;
Όχι πολλά πράγματα, αλλά έχουν πολύ μεγάλη συναισθηματική αξία. Αναμνήσεις στο μυαλό μου και πολλές φωτογραφίες του κυνηγετικού παρελθόντος της οικογενείας μου. Κανένα άλλο αντικείμενο δεν έχω κρατήσει, ούτε το τουφέκι του παππού μου! Το κυνήγι για μένα εδώ και καιρό, λαμβάνει χώρα σε υδάτινο τερέν.
Θυμάσαι κάποια ιστορία από τότε που κυνηγούσες;
Στην παραλία του νησιού υπήρχε τότε ένα μπαρ, το Corto Maltese. Ήταν πολλές οι φορές που μετά από νυχτερινή έξοδο με την παρέα μου, έπαιρνα το τουφέκι και κοιμόμουν στο βουνό για να μην χάσω τα περάσματα!
Δημοσιεύθηκε στο ένθετο περιοδικό του Ελεύθερου Τύπου ΚΥΝΗΓΙ στις 18/5/2011.
Η οικολογία είναι της μόδας από κάποιους και παρεξηγημένη από κάποιους άλλους. Είναι όμως ταυτόσημη έννοια με το κυνήγι για εκείνους, που θέλουν να βιώνουν την φύση, να γεύονται τους καρπούς της και να προσπαθούν να την διαχειριστούν αειφόρα και όχι να την κλείσουν σε μπουκαλάκι με οξυζενέ!
Του Νίκου Βασάλου http://kalaikouda.blogspot.com
Είσαι γέννημα θρέμμα Συριανός. Κατάγεσαι από παραδοσιακή κυνηγετική οικογένεια. Ο προπάππους, ο παππούς και ο πατέρας σου έχρησαν μέλη του Δ.Σ. του κυνηγετικού συλλόγου Σύρου. Κυνηγός και εσύ κατά το παρελθόν. Τι έγινε και τα τελευταία χρόνια στράφηκες στην οικολογία και μάλιστα τόσο ενεργά, και τώρα είσαι πρόεδρος μιας οικολογικής οργάνωσης τοπικής εμβέλειας;
Όλα ξεκίνησαν όταν κάποια στιγμή, όντας κυνηγός, έστειλα οικονομική ενίσχυση σε μια μεγάλη οικολογική οργάνωση. Μέσα από εκεί γνώρισα όλο το δίκτυο των γνωστών οργανώσεων που δραστηριοποιούνται στον τομέα του περιβάλλοντος και της προστασίας των ζώων. Έβλεπα και βλέπω δυστυχώς ακόμα και σήμερα, ότι η δόμηση στο νησί μας δεν είχε καμία οικιστική μελέτη και ότι τα λάθη και οι παραλήψεις ήταν και είναι κραυγαλέα και καθημερινά φαινόμενα από την μια, από την άλλη τα κυνηγοτόπια να χάνονται και τα τουφέκια να μένουν σταθερά πολλά, με αποτέλεσμα σε κάποια μέρη να σηκώνεις το όπλο για να ρίξεις και να βλέπεις μόνο κεφάλια συναδέλφων! Ενός κακού μύρια έπονται και η απρεπής συμπεριφορά στο βουνό από κάποιους προς συναδέλφους, ήταν ανατρεπτικός παράγοντας για κάποιον που θέλει απλά να απολαύσει την χαρά της κάρπωσης και την επαφή με την φύση. Αποτραβήχτηκα από το κυνήγι το 1996 όταν, κατά λάθος, τουφέκισα έναν συνάδελφο, ευτυχώς χωρίς δυσάρεστες συνέπειες. Κάποια στιγμή αργότερα με φίλους, ιδρύσαμε την οργάνωση ΓΑΙΑ, η οποία έχει αναστείλει αρκετές παρεμβάσεις στο νησί, οι οποίες θα αλλοίωναν τον νησιώτικο χαρακτήρα του.
Το κυνήγι για εσένα πια δεν σημαίνει τίποτα; Έχεις περάσει στην αντίπερα όχθη; Με λίγα λόγια, είσαι ένας από τους πολέμιούς του;
Το κυνήγι όποιος το γνωρίσει και το ζήσει, δεν το ξεχνά με τίποτα! Δεν ξεχνάς όλα αυτά που έζησες χάρη σ’ αυτό, δεν μπορείς να τα σβήσεις από την μνήμη σου. Δεν σου κρύβω ότι μπορεί να έχω κάποια χρόνια να ανανεώσω την άδεια θήρας μου, αλλά κάθε χρόνο είμαι ένα βήμα πριν το κάνω. Οι λόγοι που δεν έχει συμβεί μέχρι τώρα είναι άλλοι. Δεν είμαι πολέμιος, ούτε το κατατάσσω στις αιτίες που η περίφημη βιοποικιλότητα του ΥΠΕΚΑ δεν βρίσκεται στα στάδια που θα ήθελαν κάποιοι. Απλά πιστεύω ότι ο σωστός κυνηγός μπορεί, πρέπει και επιβάλλεται να είναι οικολόγος. Αν θέλεις είμαι κάπου στην μέση, με κάποια μικρά παραστρατήματα αριστερά και δεξιά κατά περίπτωση. Κατακρίνω όλες τις μορφές λαθροθηρίας, όπως και όλους εκείνους που τους αρκεί να βλέπουν την φύση από μακριά, χωρίς να πατούν το χώμα μην τύχει και λερωθούν, ή να γευτούν αυτά που μας προσφέρει η φύση, ακόμα και αν για να το πετύχεις αυτό χρειάζεται να κρατάς ένα όπλο, ή μια πετονιά.
Όλο αυτό το διάστημα μέσα από την δράση της ΓΑΙΑ, έχεις βρεθεί σε δύσκολη θέση; Εννοώ, έχεις έρθει αντιμέτωπος με κάποιους;
Φυσικά! Κάποια στιγμή επαγγελματίας του χώρου της οικοδομής, μου έστηνε καρτέρι στον δρόμο και απειλούσε για την σωματική μου ακεραιότητα. Σε άλλο χρόνο και μετά από νόμιμες διαδικασίες και παρεμβάσεις σε αρμόδιους φορείς κα υπηρεσίες, σταμάτησε η ανέγερση ενός ολόκληρου νέου οικισμού (!) στο νησί, σε μέρος που δεν είχε πατήσει πόδι πέρα από αυτό των κυνηγών. Τότε επικοινώνησε μαζί μου διευθυντής ένθετου οικολογικού περιοδικού μεγάλης εφημερίδας, διότι κάποιοι συνάδελφοι του δημοσιογράφοι είχαν αγοράσει οικόπεδο στην περιοχή και αξίωσε να σταματήσω κάθε κινητοποίηση για ευνόητους λόγους. Φυσικά αυτό δεν έγινε και τα βράχια του νησιού μας στο σημείο εκείνο, είναι ακόμα σχεδόν ανέπαφα. Έντονο φραστικό επεισόδιο είχα με κάποιους λάτρεις της άρας, αλλά οι απόψεις μου, δυστυχώς γι’ αυτούς, δεν αλλάζουν με ύβρεις και απειλές. Με τους παλιούς μου συνάδελφους κυνηγούς δεν έχουμε έρθει σε ακραία σημεία, πέρα από κάποια δημοσιεύματα εκατέρωθεν σε τοπικό επίπεδο, τα οποία ξεχάστηκαν με κατ’ ιδίαν συζητήσεις.
Οι επιχορηγήσεις καλά κρατούν σε πολλές ΜΚΟ. Η ΓΑΙΑ έτυχε κάποιας; Και αν ναι, τι έγιναν τα χρήματα;
Βασικά στελέχη κάποιας μεγάλης φιλοζωικής οργάνωσης έχουν ταχθεί κατά αυτής της τακτικής και η άποψή τους με βρίσκει σύμφωνο. Βέβαια στην αρχή της δράσης της ΓΑΙΑ, είχαμε πάρει κάποια χρήματα με σκοπό να εκδράμουν τα Λύκεια του νησιού στο καταφύγιο άγριας ζωής στην Απάνω Μεριά, πράγμα που έγινε. Τα χρήματα ξοδεύτηκαν σε αποζημιώσεις του ΚΤΕΛ, στην έκδοση ενός αναμνηστικού λευκώματος της εκδρομής, σε αγορά μιας φωτογραφικής μηχανής και μιας μηχανής προβολής σλάιντς. Από τότε δεν έχουμε πάρει κάποιο άλλο ποσό. Φυσικά έχω ακούσει για κάποιες οργανώσεις που συντηρούν όσους απασχολούν με τέτοια κονδύλια. Αυτό σημαίνει οικολόγος στο επάγγελμα και όχι στην συνείδηση. Βέβαια το χρήμα είναι η κινητήριος δύναμη για να παραχθεί έργο κάποιες φορές.
Νομίζεις ότι μπορούν να συνεργαστούν οικολόγοι και κυνηγοί; Υπάρχει κοινός δρόμος;
Οπωσδήποτε! Το ένα δεν αναιρεί το άλλο. Στο παρελθόν έχω συνεργαστεί με τον κυνηγετικό σύλλογο της Σύρου, επί προεδρίας του κ. Βαμβακούση. Εάν ο σκοπός είναι κοινός, αυτοί οι δυο χώροι μπορούν να προσφέρουν πολλά στο περιβάλλον και την άγρια ζωή. Δεν είμαι άνθρωπος των άκρων. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφεύγω να έχω επαφές με άτομα τα οποία εκπροσωπούν τα άκρα και από τις δυο ομάδες.
Πως κρίνεις εσύ την Πράσινη Ανάπτυξη που ευαγγελίζεται το ΥΠΕΚΑ;
Εν μέρη είναι σωστή σαν άποψη και ιδέα, αλλά η υλοποίηση της ευνοεί τους λίγους και όχι τους πολλούς, δηλαδή, κάποιοι κερδίζουν από την συνεισφορά όλων μας, βλέπε πράσινο φόρο. Πόσο πράσινη μπορεί να είναι όμως η ανάπτυξη, όταν αποψιλώνονται πλαγιές για να «φυτευτούν» φωτοβολταϊκά στην Σύρο, ή ανεμογεννήτριες στην Άνδρο; Πόσο πράσινο είναι όταν ένα ολόκληρο νησί, όπως η Γυάρος, οδεύει ως βάση αιολικού πάρκου; Η ΓΑΙΑ είχε καταθέσει πρόταση στο παρελθόν, το συγκεκριμένο νησί να γίνει πάρκο. Που είναι η προστασία της βιοποικιλότητας; Ποια μελέτη έχει δείξει ότι οι ανεμογεννήτριες, σε ένα βυθισμένο στο σκοτάδι νησί, δεν θα γίνουν παγίδα θανάτου για τους μεταναστευτικούς όγκους των πουλιών;
Που βρίσκεται τώρα η ΓΑΙΑ; Είναι ενεργή;
Η ΓΑΙΑ ιδρύθηκε το 1997. Δυστυχώς με τα χρόνια, τα μέλη έχουν ατονήσει εντελώς! Άλλος για εργασιακά συμφέροντα που έρχονται αντιμέτωπα με την δράση της οργάνωσης, άλλος γιατί δεν έχει όρεξη κτλ. Το αποτέλεσμα είναι να είμαι μόνος με αρκετές αγωγές, που είχε καταθέσει η ΓΑΙΑ, να εκκρεμούν, αλλά δεν πτοούμαι. Έχω στο πλάι μου το Δίκτυο Αιγαίου και πολλούς άλλους συνάδελφους του χώρου.
Τι έχεις κρατήσει από την εποχή που κυνηγούσες;
Όχι πολλά πράγματα, αλλά έχουν πολύ μεγάλη συναισθηματική αξία. Αναμνήσεις στο μυαλό μου και πολλές φωτογραφίες του κυνηγετικού παρελθόντος της οικογενείας μου. Κανένα άλλο αντικείμενο δεν έχω κρατήσει, ούτε το τουφέκι του παππού μου! Το κυνήγι για μένα εδώ και καιρό, λαμβάνει χώρα σε υδάτινο τερέν.
Θυμάσαι κάποια ιστορία από τότε που κυνηγούσες;
Στην παραλία του νησιού υπήρχε τότε ένα μπαρ, το Corto Maltese. Ήταν πολλές οι φορές που μετά από νυχτερινή έξοδο με την παρέα μου, έπαιρνα το τουφέκι και κοιμόμουν στο βουνό για να μην χάσω τα περάσματα!
Δημοσιεύθηκε στο ένθετο περιοδικό του Ελεύθερου Τύπου ΚΥΝΗΓΙ στις 18/5/2011.
1 σχόλιο:
Φυτοφάγος ανατόμος ΠΑΡΑΔΕΧΕΤΑΙ ότι οι άνθρωποι είναι παμφάγοι:
Ο φυτοφάγος John McArdle, Ph.D., ανατόμος και πριματοτολόγος (ασχολούμενος με τα πρωτεύοντα θηλαστικά), συνοψίζει την κατάσταση σαφώς
[“Οι άνθρωποι είναι παμφάγοι”, 1996, σ. 174]:
Οι άνθρωποι είναι κλασικά παραδείγματα παμφάγων σε όλα τα σχετικά ανατομικά χαρακτηριστικά. Δεν υπάρχει καμία βάση στην ανατομία ή τη φυσιολογία για την υπόθεση ότι οι άνθρωποι είναι προ-προσαρμοσμένοι στη χορτοφαγική διατροφή.
Αtherosclerosis is a disease only of herbivores – αρτηριοσκλήρυνση παθαίνουν μόνο τα φυτοφάγα: The American Journ al of Cardiology, 1990, vol. 66,896.
Μια σύντομη περίληψη ορισμένων από τα αποδεικτικά στοιχεία που δείχνουν ότι οι άνθρωποι είναι από τη φύση τους παμφάγοι:
1. Το αρχείο των απολιθωμάτων οστών, υπολειμμάτων τροφής, κοπράνων κλπ.: Περίπου επί 13 εκατομμύρια χρόνια από την εμφάνισή τους οι άνθρωποι είναι παμφάγοι, κυρίως ζωικοφάγοι (faunivores), όπως δείχνει στη συνέχεια και η μη ανοχή τους στο πικρό, παρόμοια με των ζωικοφάγων ζώων, που αποκαλούνται λανθασμένα σαρκοφάγα, ενώ τρέφονται και με αυγά κλπ.
2. Συγκριτική ανατομία του ανθρώπινου εντέρου: Τα καλύτερα διαθέσιμα επιστημονικά στοιχεία για τη μορφολογία του εντέρου, που αναλύθηκαν με δύο διαφορετικές στατιστικές προσεγγίσεις, δείχνουν προσαρμογές για τις οποίες η καλύτερη εξήγηση είναι η πρακτική τής ζωικοφαγίας. (Η ζωικοφαγία ως εξήγηση υποστηρίζεται επίσης από την αναζήτηση τροφής στις φυλές θηρευτών-τροφοσυλλεκτών). Περαιτέρω, η ανθρώπινη μορφολογία του εντέρου δεν είναι αυτό που αναμένεται για μια φυτοφαγική δίαιτα.
3. Συγκριτική Φυσιολογία (μεταβολισμός)
3α. Εντερικοί υποδοχείς για αιμικό σίδηρο (το 40% του σιδήρου στο κρέας, το συκώτι, τα πουλερικά και το ψάρι είναι αιμικός. Όλος ο σίδηρος στα δημητριακά και τα λαχανικά είναι μη αιμικός). Η ύπαρξη εντερικών υποδοχέων για τη συγκεκριμένη απορρόφηση του αιμικού σιδήρου αποτελεί ισχυρή απόδειξη της προσαρμογής στις ζωικές τροφές στη διατροφή, καθώς αιμικός σιδήρος βρίσκεται σε θρεπτικά σημαντικές ποσότητες μόνο στα ζωικά τρόφιμα (πανίδα).
3β. Η ανάγκη για τη βιταμίνη Β-12 στην ανθρώπινη διατροφή, καθώς και η έλλειψη αξιόπιστων (όλο το χρόνο), φυτικών πηγών δείχνουν εξελικτική προσαρμογή σε ζωικές τροφές στη διατροφή του ανθρώπου.
3γ. Οι φυτικές τροφές είναι φτωχές σε Απαραίτητα Λιπαρά Οξέα - EFA. Σε γενικές γραμμές, τα απαραίτητα λιπαρά οξέα στις φυτικές τροφές είναι σε κακή για τους ανθρώπους αναλογία (με εξαίρεση πολύ λίγα εξωτικά, ακριβά έλαια) και τα χαμηλά ποσοστά σύνθεσης της EPA, DHA, και άλλων λιπαρών οξέων μακράς αλύσου από πρόδρομες ουσίες των φυτών, αποτελούν ισχυρή ένδειξη της προσαρμογής μας στα τρόφιμα που περιλαμβάνουν προσχηματισμένα μακράς αλύσου λιπαρά οξέα, δηλαδή της πανίδας.
3δ. Ρυθμός σύνθεσης ταυρίνης. Το χαμηλό ποσοστό της σύνθεσης ταυρίνης σε ανθρώπους, σε σύγκριση με εκείνη στα φυτοφάγα ζώα, δείχνει ανθρώπινη προσαρμογή στις διατροφικές πηγές της ταυρίνης (από την πανίδα) στη διατροφή του ανθρώπου.
3ε. Αργή μετατροπή τής βήτα-καροτίνης. Το χαμηλότατο ποσοστό μετατροπής της βήτα-καροτίνης σε βιταμίνη Α, ιδίως σε σύγκριση με την τιμή μετατροπής στα φυτοφάγα ζώα, δείχνει την προσαρμογή στις διαιτητικές πηγές προσχηματισμένης βιταμίνης Α (δηλαδή, μιας διατροφής που περιλαμβάνει πανίδα).
3στ. Οι περισσότερες φυτικές τροφές είναι φτωχές σε ψευδάργυρο και σίδηρο. Ενώ τα δημητριακά που έχουν αυτά τα ανόργανα στοιχεία, περιέχουν πολλές ουσίες που εμποδίζουν την απορρόφηση μετάλλων. Αυτό υποδηλώνει ότι οι διατροφικές απαιτήσεις για σίδηρο και ψευδάργυρο ικανοποιούνται κυρίως από ζωικές τροφές κατά τη διάρκεια της ανθρώπινης εξέλιξης.
3ζ. Η αίσθηση του πικρού στη γεύση ως διατροφικός δείκτης. Μια ανάλυση του εύρους τής πικρής γεύσης, σε σύγκριση με τα άλλα θηλαστικά, δείχνει ότι η ευαισθησία μας για την πικρή γεύση είναι ΔΕΚΑ ΦΟΡΕΣ μικρότερη από τα παμφάγα, ΕΚΑΤΟ ΦΟΡΕΣ ΜΙΚΡΟΤΕΡΗ από τα φυτοφάγα και ανάλογα μικρή με αυτή των σαρκοφάγων.
Δημοσίευση σχολίου