ΚΥΚΛΑΔΙΤΙΚΟΙ ΝΤΟΥΜΠΛΕΔΕΣ

«ὑγίειάν τε γὰρ τοῖς σώμασι παρασκευάζει καὶ ὁρᾶν καὶ ἀκούειν μᾶλλον, γηράσκειν δὲ ἧττον»

"Η ασχολία με το κυνήγι φέρνει υγεία στο σώμα, οξύνει την όραση και την ακοή και επιβραδύνει τα γηρατειά"

Από το μεγαλειώδες έργο του ιστορικού Ξενοφώντα 430π.χ. - 354π.χ. "Κυνηγετικός" τον 5ο π.χ. αιώνα

Κυριακή 17 Ιανουαρίου 2010

ΠΑΤΕΡ ΕΥΛΟΓΗΣΟΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΠΟΙΟΥ ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΤΟ «ΕΞΟΜΟΛΟΓΕΙΝ» Στον Νίκο Βασάλο (τυπος κυνηγι 30/12/09)


Υποκλινόμαστε όλοι μπροστά στο «σχήμα» και αυτά που πρεσβεύει. Μέσα σε αυτό που κηρύττει βρίσκουμε την αγάπη, την αλήθεια, την γαλήνη, την καθαρότητα, το φως το αιώνιο. Κάποιοι δεν πιστεύουν απλά τον Λόγο του Θεού, αλλά τον κηρύττουν.
Συνέντευξη του π. Αντωνίου Χάλαρη, εφημέριου του Ιερού Ναού Αγίων Αναργύρων στην θέση Άνω Μάννα στην Σύρο.

Ε: Παρουσιάστε μας τον π. Αντώνη.

ΑΠ. Λέγομαι Αντώνιος Χάλαρης, γεννήθηκα το 1968 στην Σύρο όπου μεγάλωσα και ζω. Τελείωσα το σχολείο και μετά τις σπουδές μου στην εκκλησιαστική σχολή υπηρέτησα την πατρίδα στην Πολεμική Αεροπορία. Τώρα είμαι έγγαμος και μεγαλώνουμε μαζί με την γυναίκα μου την Ιωάννα και την βοήθεια του Μεγαλοδύναμου 3 παιδιά. Την Μαρηλεία, τον Στρατή και τον Αλέξανδρο. Η μεγάλη μου αγάπη για τον Λόγο του Θεού και η χάρη Του με αξίωσαν να είμαι διάκονος του από το 1992.

Ε: Πως έγινε και επιλέξατε το κυνήγι; Το βλέπετε σαν χόμπι;

ΑΠ. Παιδί μου δεν επέλεξα εγώ το κυνήγι, αυτό με επέλεξε, αυτό με κέρδισε! Όταν μικρός ακόμα ακολουθούσα τον θείο μου τον Γιάννη που ήταν σαν δεύτερος πατέρας μου στο βουνό, ζούσα τόσο έντονα την όλη διαδικασία της προετοιμασίας για την κάθε έξοδο προσηλωμένος σαν σε μυσταγωγία. Ακόμα έχω στα μάτια μου εμπρός την κάθε κίνηση, μέχρι και το μάδημα στο κατόπι. Τώρα παρέα με τον γιο μου ακολουθώ ακριβώς με την ίδια ευλάβεια όλη την διαδικασία, μέχρι και το ψιθύρισμα στο καρτέρι. Ακούγοντας τις φτερούγες των τρυγονιών που σκίζουν την πρωινή υγρασία.
Όποιος πει και όποιος βλέπει το κυνήγι σαν χόμπι καλύτερα είναι να μην πηγαίνει στο βουνό. Το κυνήγι είναι τρόπος ζωής, είναι μια ζωοφόρος δραστηριότητα που απλόχερα σε κερνά ζωή. Αυτός που το ασκεί έχει μεγάλη ευθύνη γιατί για όση ώρα είναι στο βουνό, και όχι μόνο, γίνετε ρυθμιστής, διαχειριστής της ίδιας της φύσης και είναι μεγάλο αξίωμα αυτό και πρέπει ο καθένας μας να το έχει σοβαρά υπ’ όψιν.

Ε: Συμπορεύεται ο Λόγος του Κυρίου με το κυνήγι;

ΑΠ. Αυτή είναι μεγάλη κουβέντα, αλλά θα προσπαθήσω να στα πω εν τάχει. Ο Πανάγαθος αν δεν ήθελε την ύπαρξη κυνηγού στην γη δεν θα υπήρχαν ούτε λιοντάρια, ούτε τίγρης, ούτε λεοπαρδάλεις και άλλα αρπακτικά κι αν υπήρχαν θα ήταν χορτοφάγα. Ο άνθρωπος - κυνηγός ήταν, είναι και θα είναι αναπόσπαστο κομμάτι αυτής της πλάσης. Το μυαλό με το οποίο ο Πλάστης προίκισε τον άνθρωπο είναι η αιτία της εξέλιξης του είδους μας και αυτό που μας διαχωρίζει και μας κάνει να ξεχωρίζουμε από τα υπόλοιπα δημιουργήματα του. Εμείς δεν έχουμε ούτε φτερά, ούτε νύχια, ούτε δόντια για το κυνήγι, αλλά πάντα από τότε που το κυνήγι ήταν η μοναδική πηγή τροφής για τον άνθρωπο κρατάμε ένα κομμάτι ξύλο, μια πέτρα δηλαδή ένα όπλο. Μπορεί πλέον να μην κυνηγάμε για να τραφούμε, αλλά το κυνήγι είναι μέσα μας και για να το πούμε πιο επιστημονικά είναι στο DNA μας. Αέναα λοιπόν μέσα στα χρόνια υπήρχαν, και θα υπάρχουν, θήτες και θύματα. Μέρος της αγάπης που δίδαξε και που γι’ αυτήν πέθανε και αναστήθηκε ο Χριστός μας, είναι η φροντίδα που δείχνει ο καθένας μας για την φύση, για το μεγάλο δημιούργημα του Πατέρα Του, έτσι ώστε να διατηρούνται τα είδη, να υπάρχει αειφορία. Απόδειξη τούτου είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος της διδασκαλίας Του έλαβε χώρα στην ύπαιθρο. Παλαιότερα ήταν ακραίο και το γεγονός ότι ένας κληρικός οδηγούσε αυτοκίνητο, όλα αυτά όμως έχουν παρέλθει. Ο κληρικός πλέον είναι κάποιος ο οποίος ναι μεν έχει αφιερώσει την ζωή του στην μεταλαμπάδευση, τήρηση και εφαρμογή του Λόγου του Κυρίου, αλλά είναι και άνθρωπος που φυσικά δεν προκαλεί. Ο τύπος έχει αναφερθεί πολλές φορές στην σχέση κλήρου- κυνηγίου και έχουν τοποθετηθεί επ’ αυτού Θεολόγοι, κληρικοί κτλ. Καλός λειτουργός δεν είναι αυτός που απαραίτητα απαρνείται τα εγκόσμια. Πολύ φοβούμαι όμως ότι θα παρεξηγηθώ γι’ αυτό ας μείνουμε εδώ.

Ε: Ποια η αντίδραση του κόσμου σε αυτήν σας την δραστηριότητα;

ΑΠ. Από μαρτυρίες ξέρω ότι το βλέπουν θετικά. Όλα αυτά φυσικά αν δεν προκαλείς με την όλη συμπεριφορά σου. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι κατά καιρούς έχουμε δει ιερείς και μπάλα να παίζουν και να τραγουδούν. Όλα αυτά τα «ανοίγματα», κατά την ταπεινή μου άποψη είναι σωστά γιατί «ζυμώνουν» την εκκλησία με τους απλούς ανθρώπους και συσφίγγουν τους δεσμούς μεταξύ τους.

Ε: Ποια η συμπεριφορά των συναδέλφων στο βουνό απέναντι σας; Αισθάνεστε ότι σας βλέπουν με άλλο μάτι;

ΑΠ. Μια λέξη νομίζω αποδίδει ακριβώς αυτή την αμφίδρομη σχέση, άψογη! Κανένας και ποτέ δεν έτυχε να κάνει δυσμενή σχόλια για μένα, για το σχήμα μου ή για την θέληση μου να έχω επαφή με την φύση. Να σου πω ότι όποτε με πάρουν χαμπάρι να είμαι στο βουνό, μετά το κυνήγι γινόμαστε όλοι μια παρέα και ανταλλάσουμε απόψεις και πειράγματα για την έξοδο της ημέρας, πάντα με σεβασμό και αγάπη ο ένας προς τον άλλο. Εκτός αυτού κατά το παρελθόν, έχω επιτελέσει και ταμίας του Κυνηγετικού Συλλόγου Σύρου. Έχω παντρέψει αρκετούς συναδέλφους κυνηγούς και έχω βαφτίσει τα παιδιά τους. Η επαφή μεταξύ μας είναι σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της ζήσης μας.

Ε: Ποιο είναι το αγαπημένο σας θήραμα;

ΑΠ. Όλα τα θηράματα έχουν την δική τους χάρη. Για μένα σημασία δεν έχει το αποτέλεσμα, δεν έχει ο προορισμός, αλλά το ταξίδι που λέει και ο ποιητής. Η όλη διαδικασία του να ξυπνήσω νωρίς, να ντυθώ, να κάνω τον σταυρό μου, να πάρω το σκυλί μου, τον γιο μου τον Στρατή που είναι ξετρελαμένος με το βουνό και να γίνουμε μάρτυρες του μεγαλείου της δημιουργίας του Κυρίου μας βλέποντας την ανατολή, αν μου επιτρέπεις να μιλήσω στην γλώσσα των νέων μας, είναι όλα τα λεφτά! Το να βλέπω αυτό το απέραντο μαύρο να αλλάζει χρώμα και να γίνεται κοραλλί και μετά με τις πρώτες αχτίδες του ήλιου χρυσό και να παρουσιάζεται μπροστά στα μάτια μου όλη η δημιουργία Του είναι ανεπανάληπτο. Ο Θεός παιδί μου είναι μέσα μας πάντοτε, και επάνω εκεί μέσα στην απόλυτη ηρεμία νιώθω ότι είμαι πιο κοντά του. Η εναλλαγή της νύχτας με την ημέρα και όλη τους η διάρκεια, είναι ένα μικρό δείγμα του μεγαλείου της δημιουργίας Του.

Ε: Κυνήγι και νεολαία.

ΑΠ. Μακάριοι οι γονείς που μπορούν να στρέψουν τα παιδιά τους προς την φύση. Το κυνήγι, το ψάρεμα ή κάποιο σπορ που θα τα φέρνει σε συνεχή επαφή με αυτήν, λειτουργούν ως μεγάλοι ανατρεπτικοί παράγοντες ούτος σώστε να μπορέσουμε να αποφύγουμε άλλες κακές συναναστροφές. Εκτός την άθληση και τα οφέλη της κάρπωσης, η επαφή με την φύση δεν μπορεί να σου χαρίσει παρά μόνο υγεία. Γι’ αυτό θα πρέπει οι οργανώσεις των κυνηγών να κάνουν κάτι προς αυτό. Κάποια ενημερωτικά σεμινάρια πιστεύω ότι θα ήταν πολύ καλή κίνηση.

Ε: Η σύζυγος τι λέει; Υποστηρίζει αυτή σας την δραστηριότητα;

ΑΠ. Όχι δεν έχω κανένα πρόβλημα, βέβαια βοηθώ και εγώ έτσι ώστε να μην έχω! Εγώ θα καθαρίσω τα θηράματα, εγώ θα τα μαγειρέψω και φυσικά εγώ με την κόρη μου την Μαρηλεία θα τα φάμε.

Ε: Θα ήθελα την άποψη σας σχετικά με την οικολογία και τι σχέση μπορεί να έχει – αν έχει – με το κυνήγι.

ΑΠ. Οικολογία ίσον κυνήγι και κυνήγι ίσον οικολογία. Στο δικό μου το μυαλό αυτές οι δυο έννοιες είναι άρρηκτα συνυφασμένες μεταξύ τους. Από την πρώτη μέρα της δημιουργίας του κόσμου μας, δεν έλλειψε το στοιχείο του κυνηγού από την φύση είτε αυτό λέγετε κατσίκα που κυνηγά τα πιο καλά βλαστάρια, ή λιοντάρι που κυνηγά την κατσίκα, είτε άνθρωπος που κυνηγά όλα τα άλλα. Οικολόγος δεν είναι όποιος αποστειρώνει την φύση και δεν την χαίρεται, δεν της κάνει χρήση. Οικολόγος είναι αυτός που κάνει λελογισμένη χρήση και όχι κατάχρηση. Αυτός που μπορεί και ξέρει να κρίνει τι πρέπει να πάρει και τι να αφήσει. Αυτός που φροντίζει για την συνέχεια και την διαιώνιση των ειδών. Δεν θεωρώ οικολόγο κάποιον που αξιώνει να μάθει στο παιδί του μέσα από εικόνες και ντοκιμαντέρ, τι είναι αυτό που μας έκανε δώρο ο Κύριος.

Ε: Ο κυνηγετικός τουρισμός είναι έννοια άγνωστη για εσάς;

ΑΠ. Φυσικά και όχι, βέβαια δεν είμαι και ο Οδυσσέας, αλλά κάποια ταξίδια στην γειτονική Τήνο για πέρδικες έχω κάνει. Πέρα από οικογενειάρχης είμαι και εφημέριος και οι καθημερινές ευθύνες είναι πολλές, δόξα τον Θεό όμως δεν έχω παράπονο. Όλα με μέτρο για να έχουν και ουσία.

Ε: Κεφάλαιο λαθροθηρία.

ΑΠ. Εγωιστής, εθελότυφλος, ωχαδερφηστής, κλέφτης, δειλός και πόσα άλλα κοσμητικά επίθετα να σου πω που κοσμούν όλους όσους πισώπλατα καταφέρνουν χτυπήματα στην φύση. Πάνω απ’ όλα όμως ένας λαθροθήρας κοροϊδεύει τον ίδιο του τον εαυτό. Είμαι εκ διαμέτρου αντίθετος με όλους αυτούς γι’ αυτό και χάρηκα πραγματικά όταν η Ομοσπονδιακή Θηροφυλακή πήρε σάρκα και οστά.


Ε: Ο αγαπημένος σας κυνηγετικός μεζές;

ΑΠ. Α, όλα καλά και ωραία, αλλά για εμένα η πέρδικα έχει ξεχωριστή θέση στο τραπέζι!

Ε: Τηρείτε το «Άρτεμις»;

ΑΠ. Το Άρτεμις παιδί μου είναι ότι το όπλο στο κυνήγι. Είναι ένα πρόγραμμα που το έχουν πανευρωπαϊκώς χειροκροτήσει και δεν θα έπρεπε να αμελεί κανείς να το τηρεί. Είναι ένα εργαλείο όχι μόνο ενάντια στους πολέμιους του κυνηγίου, αλλά και για εμάς τους ίδιους αν θέλουμε να διαχειριστούμε σωστά την φύση και το θήραμα έτσι ώστε να μπορέσουν τα είδη να είναι αειφόρα.

Ε: Συμμετέχετε σε δρώμενα του Συλλόγου;

ΑΠ. Φυσικά, εκτός από χοροεσπερίδες, απελευθερώσεις θηραμάτων και άλλα αυτό το διάστημα με πρωτοβουλία του Κυνηγετικού Συλλόγου Σύρου αναστηλώνετε ένα ερημωμένο εξωκλήσι αφιερωμένο στην Παναγία την οδηγήτρια θεμελιωμένο το 1814, το οποίο μέσα στα χρόνια απέκτησε και το προσωνύμιο «Η Παναγία των Κυνηγών». Έχω την τιμή και την χαρά να ανήκει στην ενορία μου. Εκεί πολλοί συνάδελφοι κυνηγοί έχουν συνδράμει και οικονομικά και με προσωπική εργασία, σε λίγο έρχεται και η δική μου σειρά. Φυσικά όλα αυτά με την αρωγή της Ι. Μητροπόλεως Σύρου.

Ε: Πως βλέπετε να εξελίσσεται το μέλλον του κυνηγίου;

ΑΠ. Αν κρίνω από τις τελευταίες εξελίξεις μάλλον δυσοίωνα τα βλέπω τα πράγματα. Βέβαια θέλω να ελπίζω ότι ακόμα είναι στο χέρι μας να επιτύχουμε πολλά, αλλά με την προϋπόθεση ότι όλοι μας θα είμαστε ενωμένοι και πάνω απ’ όλα θα έχουμε εμπεριστατωμένες απόψεις και λύσεις για την διαχείριση της φύσης και της άγριας ζωής. Σαν κράτος απέχουμε μακράν από την κυνηγετική κουλτούρα άλλων ευρωπαϊκών κρατών. Η χρήση της λέξης «απαγορεύεται» δεν είναι πανάκεια. Πιστεύω ότι ένας διάλογος εφ όλης της ύλης μεταξύ πολιτείας, κυνηγετικών και οικολογικών οργανώσεων θα ήταν πολύ ευεργετικός.

Ε: Αν ξαναγεννιόταν ο Αντώνης τώρα, τι θα επέλεγε να ήταν;

ΑΠ. Δηλώνω αμετανόητος, αμετακίνητος, πλήρως ικανοποιημένος και ευλογημένος! Η διακονία στον Κύριο μας και το κυνήγι με κέρδισαν, είναι η ίδια η ζωή μου και θα τα επέλεγα πάλι χωρίς δεύτερη σκέψη.

ΑΜΗΝ.